Ammning

Som ni kanske vet så matas man hela tiden med att amma det är bara någonting man SKA göra! Om du inte ammar är du en dålig mamma, men så är det INTE.
Ni ska inte lyssna på dom säger att amma måste du göra, det är det bästa för barnet osv osv. Klart att det är bra för barnet osv, men att ge ersättning gör inte ditt barn till en dålig människa. Den blir precis lika fin och frisk som resten av alla barn. På sjukhuset kommer de att "tvinga" dig till att amma och se till att det kommer igång osv, men om du inte vill amma så ska du säga det- oavsett vad dom säger. För det är ditt val och visst, vissa kanske tycker det är underbart och mysigt att amma men för mig var det verkligen inte det.
Jag grät så fort Harry skulle suga på mitt bröst, det gjorde så ont!! Även om jag hade skydd för så gjorde det så ont, sen så skulle han äta hela tiden och ligga och snutta hur länge som helst.
Jag har faktiskt andra saker att göra än att ha en unge vid mina bröst HELA tiden! Sen dessutom så läkte dom hela tiden,man kunde inte ha vanlig bh och det spände nästan hela tiden. Bröstvårtona blir såriga och ömma, nej det är verkligen inte mysigt att amma! Inte enligt mig då.

Men huvudsaken är den att om du inte vill amma så ska du inte göra det. Lyssna inte på alla andra där ute som säger att du är en dålig mamma osv, det har ingenting med hur du är som mamma om du väljer att inte amma. Barnet mår lika bra för det och får närhet från dig ändå.
Att amma ska vara någonting man känner är mysigt och INTE jobbigt. Om du börjar känna att det är jobbigt och du bävar inför varje gång ditt barn ska äta, sluta genast. Man ska inte behöva känna så!
Så gör precis som DU vill och skit i alla andra.
DU är en fanttastisk mamma ändå <3


Jag är frisk och fin FAST jag fått ersättning sen jag var 1 månad gammal!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja helt rätt, huvudsaken är ju att barnet blir mätt, ska man låta bäbisen svälta för att man inte kan/orkar amma. Att amma är ett heltdisjobb. Jag har 2 barn som tillsammans ammade i 17 månader. Dag som natt... Jag var helt färdig. Försökte med ersättning och senare välling, men dom vägrade. Jag fick fortsätta amma, jag kunde ju inte heller låta dom svälta.



Sen måste man komma ihåg att amning i början är nått nytt för kroppen, det tar tid att komma igång, såriga bröstvårtor hör till första veckan. Vill man amma ska man bara ge sig till tåls och fortsätta. Gratis är det ju också! :)

2011-01-15 @ 13:11:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0